terryinzimbabwe.reismee.nl

De "slab" en even de leeuw uitlaten

Lieve allemaal,

Eindelijk weer een keer een blog zonder verdrietige verhalen! We hebben vorige week wel een ontzettend gore klus moeten doen, namelijk de “slab” opruimen. De slab is de plek waar de binnengekomen dode dieren in stukken worden gehakt om aan de carnivoren te voeren. Het vlees (voornamelijk kip, koe, paard en ezel) wordt in een grote inloopvriezer bewaard. Helaas was de vriezer een paar dagen geleden kapot gegaan. Nu was hij weer gemaakt, maar al het vlees moest wel uitgezocht worden op rotting. En dat was onze taak… Ik heb de hele dag op slippers rondgelopen zodat ik die aan het eind van de dag schoon kon maken en aan het eind zat ik van top tot teen onder het bloed en andere lichaamssappen.

Eerst heb ik een opslaghok schoongemaakt waar al een paar dagen rottende kippen in lagen. Ze waren helemaal slijmerig en vol met maden, zoveel dat je soms niet eens meer kon zien dat het ooit een kip was geweest. Toen het hok leeg was moesten we het schoonspuiten met de hogedrukreiniger, dus de maden vlogen in het rond. Vervolgens gingen we aan de slag met het vlees in de vriezer. Aan elk stuk moesten we ruiken hoe ver het aan het rotten was en vervolgens op de goede stapel gooien. Al die tijd lag er een rottende koe ons aan te staren onder een deken van maden. Naarmate de dag vorderde, ontstond er een groot gapend gat van de zij van de koe richting de kont. Erg fascinerend, maar de neiging om over te geven werd steeds groter naarmate ik er langer naar keek. Toen al het vlees uitgezocht was, moesten we het in een grote aanhanger gooien die vervolgens naar de dump werd gereden waar we het weer konden uitladen. Vooral de hoofden van dode dieren die voorbij kwamen waren vreselijk. Uiteindelijk was alles opgeruimd en zaten we dus helemaal onder van alles en nog wat. Super goed gedoucht die avond, maar de lucht bleef nog tot de volgende dag in mijn neus hangen! Het avondeten die avond beviel niet zo heel erg goed, want het was kip met rijst…

Afgelopen weekend was het erg rustig in Chipangali, want een hoop van mijn mede vrijwilligers waren naar Victoria Falls, waardoor we maar met ons vieren overbleven. Dit gaf ons wel de gelegenheid om een aantal dingen te verbeteren aan de nursery area. Dus op vrijdagavond hebben we voor onszelf een to-do-list gemaakt en daar zijn we het hele weekend mee bezig geweest. Zo hebben we alle kooien schoongemaakt, de nursery en nursery keuken opgeruimd en schoongemaakt en alles opnieuw ingericht. Het was een hele verbetering en het werd erg gewaardeerd dat we zoveel initiatief toonden. Waarschijnlijk omdat we voor één weekend geen begeleiding nodig hadden maar onszelf aan het werk hadden gezet, haha! Ook hebben we zondagavond buiten geslapen onder een prachtige sterrenhemel. Was wel behoorlijk fris, maar we hadden een aantal bedden naar buiten gesleept en een hoop dekens meegenomen, dus het was heerlijk. Zelfs een aantal vallende sterren gezien!

Maandagmorgen heb ik ook nog iets erg bijzonders gedaan: we hebben Nkulu de jonge leeuw uitgelaten in het game park! Weer eens wat anders dan je hond uitlaten, haha! Hij vond het heerlijk om even lekker te kunnen rennen en spelen, super leuk om te zien! Die middag was de hele groep weer terug en vandaag hebben we weer zoals normaal in groepen gewerkt. Maar morgen gaat er alwéér iets bijzonders gebeuren: we gaan kamperen op de boerderij vlakbij Matopos waar we een tijdje geleden de camera traps hadden opgehaald! We gaan er met ons zevenen heen om de camera’s opnieuw te plaatsen, vers vlees in de vallen te doen en te zien wat de camera’s in twee of drie dagen kunnen fotograferen. Heb er onwijs veel zin in, ben heel erg benieuwd hoe het is om in Zimbabwe te kamperen!

Tot het volgende blog!

xxx

Terry

Reacties

Reacties

Susanne

Heerlijk om zo tijdens het ontbijt te lezen over dierenkoppen en maden... Zal een lekker klusje geweest zijn.

Lijkt me een heel aparte ervaring, een leeuw uitlaten. Lijkt me heel gaaf.

En leuk dat je naast de dagelijkse routine ook genoeg bijzondere dingen ernaast doet.


Enehh wel een wens gedaan bij het zien van de vallende ster ????

Liefs,

Suus

Loes

De "slab" en even de leeuw uitlaten ... een inkopper die aan alle kanten de nieuwsgierigheid wekt. En ... die wordt ook nog eens volop bevredigd! Meer dan dat zelfs. Alhoewel ik bij het eerste gedeelte flink heb moeten gruwelen .. gatsie ... liet echt helemaal niets aan de fantasie over ... ik zag het voor me. Dacht het zelfs even te kunnen ruiken ...!!!! Toen dollen met de leeuw ... wat zullen jullie allebei "uitgelaten" zijn geweest! Als jonge honden dollend over het veld. Geweldig. Toen nog buiten geslapen en als klap op de vuurpijl ook nog gaan kamperen. Komt er straks een heuse bushgirl terug? Je geniet aan alle kanten, dat lees je tussen de regels door en je achterban doet dat nog steeds volop met jou mee. Bisous!!!

Petra

Terrrrrry! Wat een verhaal zeg, had ik het maar gisteravond gelezen, denk dat ik mn ontbijtje maar even oversla. Ben onder de indruk dat je dat allemaal gedaan hebt, weet niet of ik het had kunnen doen. Dit zijn echt ervaringen die je nooit zal vergeten, de mooie momenten en de minder mooie. Fijn dat je ze allemaal met ons deelt. Zal je het erg gaan missen over twee weken?

Carla (mama)

Ja, horrorverhalen zijn natuurlijk een stuk beter dan verdrietige verhalen...!! Je had dit epistel eigenlijk even moeten bewaren tot volgende week, dan is het Halloween. Heb je geen nachtmerries gehad? Wel heel knap dat jullie dat toch maar allemaal doen. En heel goed dat jullie zo veel werk hebben verzet terwijl er geen leiding was. Het buiten slapen onder een sterrenhemel, leeuw uitlaten (!) en kamperen maken dan natuurlijk weer een heleboel goed. Geniet ervan! xxx

Anita

Dik kippenvel krijg ik nog steeds als ik denk aan het voeren van Kweenie en Dono een paar weken geleden. Als ik me verplaals in jouw avonturen in dit blog zou ik spontaan naar de pillen grijpen. Respect girl go go go
xxx

Rowan

Heeeeeeerlijk verhaal.. Haha, maar heel veel respect voor jou en de rest van de groep dat jullie toch alles maar opgeruimd hebben! En dat de maden in het rondvliegen.. tja.. zeker weer eens wat anders :P

Het lijkt me heel tof om een leeuw uit te mogen laten, zal een hele mooie ervaring zijn geweest ;)

Hopelijk is het kamperen ook goed bevallen ;)

Liefs van ons.x

Ralph

Ik krijg trek van al dat gepraat over vlees en maden :P

Blij dat we al gegeten hebben ^^

Gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active