terryinzimbabwe.reismee.nl

Het begint te wennen

Lieve allemaal,

Wat ontzettend leuk om al jullie reacties te lezen, dank jullie wel! Overdag is er zoveel te doen en te beleven dat ik geen tijd heb om aan thuis te denken. En als ik al aan thuis denk, herinnert de brul van één van de leeuwen me er wel aan hoe onwijs gaaf het hier is! Maar ’s avonds als ik in bed lig kan het wel behoorlijk eenzaam voelen, dus dan is het erg fijn om te weten dat een hoop mensen met me ‘mee reizen’.

Ik begin al aardig te wennen hier op Chipangali. Een aantal leden van de staff ken ik bij naam, ik begin behoorlijk de weg te kennen en ik ken een hoop dierennamen. Om in te gaan op de suggestie van Jan, zal ik iets meer vertellen over de visie van Chipangali. Chipangali is geen dierentuin of kinderboerderij, het is een tehuis waar gewonde of verweesde dieren worden binnengebracht en verzorgd. Het doel is om zoveel mogelijk van deze dieren weer uit te zetten in de natuur, maar soms kan dat niet door verwondingen of omdat ze door mensen moesten worden grootgebracht. In dat geval wordt er een zo goed mogelijk verblijf voor de dieren gebouwd en kunnen mensen ze bekijken met als doel om er iets van te leren. Soms gaan mensen van Chipangali ook met bepaalde dieren naar scholen en dergelijke toe om er voorlichting over te geven. Het grootste probleem waar we mee te maken hebben is geld, geld en nog eens geld… Door de hyper inflatie die tot een paar jaar geleden een aantal jaar heeft geduurd, is alles veel duurder geworden. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om aan bepaalde spullen te komen om bijvoorbeeld hokken van te bouwen of te onderhouden. Ook is een ontzettende droogte geweest in de afgelopen winter, waardoor het land er behoorlijk verdord uitziet en groentes moeilijk groeien. Maar qua geld gaat het steeds beter op Chipangali en het is nu lente geworden, dus hopelijk kunnen alle plannen uitgevoerd worden die nu nog op tafel liggen en zal er binnenkort eens een keer een regenbui vallen (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen).

Dinsdag hebben Meagan en ik gelijk na het ontbijt onze uitgebreide tour door Chipangali gehad. Talana begon de tour. Zij is degene die gaat over het welzijn van de vrijwilligers, van haar heb ik ook allerlei kleding en toiletspullen geleend. Ze vertelde over het ontstaan van Chipangali en over de betrokkenheid van Lady Diana. In haar naam (en geld) hebben ze het Diana Centre opgericht. Hier kan iedereen gratis naar binnen en daar zitten wat dieren die je in de kinderboerderij zou vinden: schapen, geiten, varkens, ezels, konijnen enzovoorts. Ook is er een picknick plaats en de ‘touch and smell garden’. Hier kunnen blinden hun zintuigen prikkelen door allerlei lekker geurende en harige planten te ruiken en aan te raken. Halverwege nam Nicky (de eigenaresse) het over en ze vertelde over de hele soapserie die zich afspeelt tussen de leeuwen. Die is de zoon van die en ze proberen hem te koppelen aan haar, maar zij is veel liever bij hem, zij is de dochter van die, die had weer andere dochters maar die gingen ergens anders heen en zo ging het nog een tijdje door. En hetzelfde verhaal speelde zich af bij de luipaarden. Hierna nam Nichole het over, zij gaat voornamelijk over het coördineren van de vrijwilligers bij het verzorgen van de beesten. Nichole vertelde over de primaten en de roofvogels, want dat zijn allemaal stuk voor stuk haar kindjes. Aan het eind van de tour, konden Meagan en ik op onszelf nog een paar rondjes lopen, maar helaas was ik de helft van de namen alweer vergeten.

Na de lunch ging ik met een andere vrijwilligster, Lauren, mee met één van de staff leden om oude groentes en fruit op te halen van de supermarkt in Bulawayo. Die krijgt Chipangali gratis, maar dan moeten we het wel zelf op komen halen en in een klein pickup truckje doen. Dit was best wel goor want het moest allemaal uit een heel groot krat gehaald worden en de groentes en fruit waren al vrij oud, dus je kan je iets voorstellen bij de geur die er vanaf kwam. Maar goed, het is nog altijd beter dan half rottend vlees, dus we werkten hard door. In het truckje waren eigenlijk maar twee voorstoelen, maar we zaten er gezellig met ons drieën in. Het kan allemaal in Zimbabwe!

Ik wilde deze blog eigenlijk op woensdag posten, maar helaas bleek de gratis wifi maar voor de eerste drie dagen te gelden, dus ik kon mijn blog niet meer uploaden. In ieder geval ben ik woensdag voornamelijk bezig geweest met het schoonmaken en aanvegen van de eerder genoemde nursery. Een aantal keer per dag moeten de ‘baby’s’ gevoerd worden, dus daar kon ik nu ook zelfstandig bij helpen. Helaas is één van deze baby’s, namelijk het lammetje Miley, in de nacht van dinsdag op woensdag overleden… Ze hebben autopsie verricht op het lammetje en het bleek (als ik het goed begreep) dat ze een groot gezwel in haar ingewanden had. Hier hebben we dus helaas niets aan kunnen doen, dus dat was wel even slikken. Maar met de rest van de baby’s gaat het gelukkig heel goed, ik voel me steeds meer op mijn gemak bij de uiltjes Oliver (met het misvormde pootje) en Max (een echt babytje), waar ik in het begin een beetje huiverig voor was door hun grote snavel. Maar ze doen echt helemaal niks, ze voelen alleen aan je hand als je ze aait of voert.

Ook heb ik ’s middags geholpen met een paar nieuwe verblijven schilderen. Dit was al een keer gedaan, maar een hoop randen waren overgeslagen dus dat heb ik afgemaakt. Hierna ben ik gaan helpen in de aviary met hokken uitmesten en de grond aanharken. In de aviary zitten een heleboel eenden (van die grote zwart-witte met rood op hun snavel die we in Nederland ook af en toe zien), een heleboel cavia’s, een paar guinea fowels (geen idee hoe je dit spelt) en een roze flamingo. En nog goed nieuws: mijn koffer was woensdag aangekomen in Bulawayo! Het plan was om ze vanochtend op te gaan halen, maar dat is iets anders gelopen dan verwacht.

Vanochtend begonnen we na het ontbijt weer met de baby’s voeren, maar we kwamen alle leiding tegen en toen kregen we te horen dat het niet goed gaat met één van de buffelo jongen. Zij zitten op een groot stuk land aan de andere kant buiten Bulawayo, omdat het stuk land hier in Chipangali nog opgeknapt moet worden voor ze. Maar in ieder geval moesten we dus zo snel mogelijk de baby’s voeren en meegaan met Nichole om te kijken wat er aan de hand was. Zo gezegd, zo gedaan en eenmaal daar aangekomen is de jonge buffelo geïnjecteerd met antibiotica en pijnstillers. Ze was waarschijnlijk gepest door de andere buffelo’s. Hopen dat het nu beter gaat.

Toen we klaar waren bij de buffelo, zijn we dan toch nog naar het vliegveld gegaan en hebben we mijn koffer opgehaald! Eindelijk weer mijn eigen kleren, toiletspullen, schoenen en allerlei andere dingen. Eenmaal weer op Chipangali zijn we verder gegaan met het schoonmaken van de aviary, heb ik nieuwe wifi gekocht en mijn spullen uitgepakt. Nu is het avond hebben we net weer heerlijk gegeten. Dat doen we nu in de huiskamer van het huis van Kevin en Nicky in plaats van buiten omdat het zo koud is ’s avonds. En rond 21.00 uur gaat iedereen meestal alweer naar bed, omdat het overdag heel erg uitputtend is. Ik merk ook echt dat we vele malen hoger zitten dan in Nederland, want ik ben ontzettend snel buiten adem. Nou heb ik niet de beste conditie, maar ik zou minder snel buiten adem moeten zijn dan ik nu ben. Dus als ik over twee maanden terug ben in Nederland heb ik een super conditie, haha!

Nou, dit was het denk ik wel weer voor deze keer. Ik zie jullie reacties weer graag tegemoet!

xxx

Terry

Reacties

Reacties

Patricia

Wat een belevenis al in een paar dagen! En gelukkig is je koffer met inhoud bij je! Vooral door met je belevenis blog! Leuk om alles te lezen! Zijn het allemaal leuke mensen daar? Weer.. genieten. .hoop ook foto's te zien! Kuzzzz

Karl

Weer een mooi verhaal. Je maakt wat mee. Denk voortdurend aan je.

Rogier

Hallo Terry,

Fijn om te lezen dat je spullen toch aangekomen zijn! Wel bijzonder dat je al weer zoveel verschillende Dieren hebt gezien en dat je een beetje thuis gaat voelen in het park. Succes verder en geniet van al het moois wat dr natuur en het land nog voor jou in pettow heeft.
Liefs, Rogier

Loes

Wat gaat dat snel hé Terry. Nog maar zo kort in Chipangali en al zoveel meegemaakt. Niet voor te stellen toch dat je nog maar een kleine week geleden vertrokken bent?!

Carla

Ontzettend leuk verhaal weer! Wat maak je veel mee en wat is het allemaal anders dan hier, hè.
Blijf vooral genieten van al je belevenissen en blijf ze vooral ook met ons delen!
XXX

Jan

He meis,
Ik ben trots op je! Je moet gewoon buiten je sociale comfortzone omgaan met lastige situaties! Vervelend om te horen over Miley..
Je doet een berg nieuwe ervaringen op en dat doe je goed!
knuffel Jan

Harm-Jan

Jeeeejjjj!!! Koffer is dus weer terecht. Lief dat je al die spullen en kleding mocht lenen, maar je eigen spullen weer hebben is toch wel lekker lijkt me.

Goed om te lezen dat je je al wat meer thuis voelt daar. Is ook wel even wennen natuurlijk. En leuk dat je schrijft wat je daar allemaal meemaakt. Ik heb echt het gevoel dat ik een beetje met je meereis zo!

Wat is dat nu met die WIFI? Moet je dat nu per tijdseenheid kopen van Chipangali ofzo? Ik zou keihard protesteren! Haha, nee hoor. Het is al mooi dat ze dat daar in elk geval hebben.

Nu al benieuwd naar je volgende deel van je avontuur!

Jan

oh, en guinea fowls (zo spel je dat) zijn parelhoenders ;)
xx

Jan

Internet hebben ze vorrig jaar pas ontdekt daar! Dus ze werken nog met het inbellen enzo...

Jorinde

Hee Terry,

Echt heel leuk om je zo te kunnen volgen. Je hebt in die korte tijd al zo veel meegemaakt en je kan het zo mooi beeldend beschrijven. Het lijkt wel of we allemaal met je mee zijn!

Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!
Liefs, Jorinde

Joëlla

Hey Terry!

Echt supertof om dit allemaal te lezen! Wat heb je al veel meegemaakt de afgelopen week. Volgens mij maak je iedereen die hier naar school en werk moet gewoon jaloers ;)

Wat leuk dat je al zoveel weet over al die verschillende dieren en dat je ze ook echt mag verzorgen. Zo te horen heb het echt naar je zin met het ontmoeten van nieuwe mensen en het ontdekken van een nieuw land.

Fijn voor je dat je je koffer en je eigen spulletjes weer terug hebt. Dat is weer een beetje vertrouwd.

Succes, geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Xx Joëlla

Anita

Je vorige blog heb ik gisteren uitgebreid aan Oma voorgelezen, ze hing aan mijn lippen en doet je natuurlijk ook de hartelijke groetjes. Fijn dat je koffer weer terecht is, boven alles je eigen spulletjes. Toch ook wel wat dierenleed vertel je, natuurlijk van te voren te bedenken maar eigenlijk niet verwacht, af en toe even slikken dus. Fijn om je weer zo uitgebreid te mogen lezen, vooral blijven doen.
xx

Anita Pf

Hoi Terry,
Tjonge, je beleeft wel veel in je eerste weekje.
Fijn dat je je koffer terug hebt en je weer in je eigen 'kloffie' kunt lopen.
Ik ben benieuwd naar foto's!
Liefs, Anita

Ralph

Hey Terry,

Klinkt wel gaaf, ook die baby uiltjes Oliver en Max, wat voor soort uiltjes zijn dit eigenlijk? Vraag me trouwens ook af hoe duur het daar nu is met die hyper inflatie en alles in vergelijking met Nederland.
Wat is nu je meest favoriete diertje daar?


M.v.g.
Ralph

Carla

Ik hang aan je lippen! Vooral door blijven schrijven.
Succes! xx

Anne-Wil

Op mijn Alphense bank ineens in Zimbabwe.
Prachtige verhalen. Geniet van alles!

Mary

Lieve Terry, bedankt voor je mooie verhalen, we hopen dat je er veel ervaringen op doet , en er voldoening uit haalt!

Edwin

Terry leuk al die verhalen, geniet er van want twee maanden zijn zo om.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active