terryinzimbabwe.reismee.nl

Basisschool, wandeling en konijntjes

Lieve allemaal,

Weer heerlijke reacties allemaal om te lezen! Leuke vragen ook om te beantwoorden, bijvoorbeeld of sprinkhanen voor eigen consumptie zijn of niet. Nee, ze zijn niet voor eigen consumptie gelukkig, maar ze zijn voor de kameleons. Ze krijgen elke dag twintig sprinkhanen (hele kleintjes weliswaar) en omdat we vandaag en morgen geen sprinkhanen gaan vangen, hebben we er gisteren 60 (!) gevangen. Dat heeft behoorlijk lang geduurd, haha!

Omdat iedereen hier redelijk goed Engels spreekt heb ik helaas nog geen woordje “Zimbabwaans” geleerd. Een aantal van de staff leden hebben me wel de namen van de diersoorten geprobeerd te leren, maar ik kan ze echt niet onthouden. Een vraagje tussendoor was of Matopos hetzelfde is als Matobo National Park: ja! Morgen is het zo ver en ik heb er onwijs veel zin in! Camera ligt op de oplader en mijn dagrugzak is gepakt. Mijn trip naar Victoria Falls kunnen we helaas niet met het vliegtuig doen, maar het wordt inderdaad een lange busrit. Daarom moeten vrijwilligers daar ook twee of drie nachten blijven omdat de bus maar Ă©Ă©n keer per dag heen of terug rijdt.

De laatste vraag ging over of we sport of spellen hier samendoen. Nee, dat doen we eigenlijk niet, wel is er ’s avonds vaak kampvuur en dat is erg gezellig! Een sportieve activiteit die we wel gisteren met z’n allen hebben ondernomen, was de Walk for Life! Dit was een wandeling van 7,5 kilometer om aandacht te vragen voor kanker. Iedereen die meedeed was op de Ă©Ă©n of andere manier betrokken bij kanker, survivor, slachtoffer in de familie of in de vriendenkring. Vanuit Chipangali hadden we onze eigen shirts laten maken om als ‘Team Chipangali’ te dragen tijdens de walk. Op alle shirts waren de initialen gedrukt van degenen waar wij aan wilden denken tijdens de wandeling. Dus ik heb de initialen van mijn lieve en sterke moeder erop gezet (CLD) als survivor. Ik heb voor jou gelopen mam!

Afgelopen vrijdag zijn we naar een (andere) basisschool geweest om weer knutselmateriaal af te geven voor de kinderen. Ook hadden we twee grote zakken met pennen en potloden meegekregen om uit te delen. De beleefdheid en schattigheid van de kinderen daar is niet te beschrijven! Elke keer als we een klas binnenkwamen stonden de kinderen op en zeiden ze in koor ‘good morning’. Dan groette Nichole ze en vroeg hoe het ging. Het antwoord (in koor): ‘I’m good, thank you and how are you?’ Ik snap dat het gewoon ingestudeerd is, maar als je zo’n kind een potlood of pen gaf, nam die het heel voorzichtig aan met twee open handen, boog het hoofd en zei ‘thank you’. Het was ongelooflijk om te zien hoe oprecht vriendelijk en beleefd de kinderen waren. Daar kunnen de kinderen in Nederland nog wat van leren!

Gisteren (zaterdag) begon de dag met de eerder genoemde Walk for Life. Toen we tegen de lunch terug waren hebben we de (ook al eerder genoemde) sprinkhanen gevangen. Ook is er gisteren een nieuwe vrijwilliger aangekomen: Simone uit Zwitserland. Die nacht was de baby uil weer in onze cabin en ik was de gelukkige om mijn wekker weer op 02.00 uur te zetten en het kleine schattige ding zijn voer te geven. Gelukkig deed Meagan de voeding van 22.00 uur dus ik kon redelijk slapen tot na middernacht. Ik werd wel vaak wakker omdat ik bang was dat ik me zou verslapen, maar het is helemaal goed gegaan.

Vanochtend kregen we te horen dat er bij Talana’s huis een moederkonijn gestorven was, waarschijnlijk aan een hartaanval. Dus hebben we nu drie nieuwe baby konijntjes om elke twee uur voor te zorgen. Het waren er eerst vier, Ă©Ă©n was al dood gegaan, dus er is ons op het hart gedrukt om vooral niet teveel gehecht te raken aan deze piepkleine bolletjes konijn, omdat hun overlevingskans minimaal is. Nicky vertelde dat ze zelfs na drie of vier weken (als alles okĂ© lijkt) van de Ă©Ă©n op de andere dag dood kunnen zijn, dus je weet het maar nooit. Maar in ieder geval moeten ze dus elke twee uur gevoerd worden, een klein beetje warme melk in een spuitje. Daarna een hoop menselijk contact en tegen ze praten, dus het neemt een hoop tijd in beslag. Hopen dat het uiteindelijk allemaal de moeite waard is en dat ze opgroeien tot grote sterke konijnen!

Verder heb ik vandaag tot de lunch geholpen met bushbrooms maken (dat zijn bezems van bladertakken), vegen en groentes en fruit sorteren voor de verschillende diersoorten die het eten. Na de lunch had ik vrij en heb ik allerlei kleine klusjes gedaan zoals ondergoed en sokken wassen, nagels knippen en mijn koffer opruimen. Nu de rest van de middag en avond ‘chillen’ en morgen naar Matopos!

Tot het volgende blog!

xxx

Terry

Reacties

Reacties

Rogier

Terry,

Wat een mooie gebeurtenissen maak je mee, de zorg voorde dieren, een Walk for life waarin je hebt kunnen laten zien dat overal mensen zijn die hiermee te maken krijgen, en de kinderen van de basisschool die je blij kunt maken. Jammer dat er ook dieren niet lang bij jullie zijn, maar de tijd dat ze wel geleefd hebben, hebben ze vast een goede tijd gehad.
Heel veel plezier in Matobo National Park en succes met de bussreis!

Rogier

Karl

Ik heb deze blogpagina niet met droge ogen kunnen lezen.
Heel veel plezier in Matopos!

Carla (mama)

HĂ© lieffie,
Wat goed van jullie om mee te doen aan de Walk for Life en wat lief dat je voor mij hebt gelopen. Dankjewel!
Fantastisch om te lezen hoe anders de kindertjes daar op school zijn.
Veel succes met de konijntjes. Ik hoop dat ze het redden.
En heel veel plezier morgen! Veel foto's maken.
Kus!

Jan

meisje,

Jullie gaan er toegewijd in, volgens mij slaap jij geen Ă©Ă©n nacht aan Ă©Ă©n stuk door! haha, ik hoop dat je je ongelofelijk vermaakt op je tripje morgen! super veel fotos maken he ;)

oja, en de BushBroom 1 is een voorloper op de Nimbus 2000!
Das echt retro om die te gebruiken joh! Alleen helaas uit de handel gehaald na het volgende persbericht:
"The BushBroom 1 has been removed from the shelves because of terribly dangerous aerodynamics!" dus niet proberen te vliegen! haha

Geniet ervan, sta eens stil bij waar je bent en wat je doet, zoals Marjolijn vV al zei, voor je het weet is het voorbij!
Knusfjes (kusjes&knuffels) Janneman

Anita

Net als je Paps (mijn broer) even geëmotioneerd hier, wat ben je toch een mooi mensje!
Have fun in Matopos ?

Anita

Grappig, mijn vraagteken is een knuffel xx

Loes

Lieve schat,
Ondanks je opmerking, niet zo vaak een blog meer, trakteer je ons er toch weer op Ă©Ă©n voor je vertrek naar Matopos. En wat voor Ă©Ă©n!! Je bent een kanjer. Schandalig gaan genieten nu. Be happy! Je t' embrasse.

Ria

Ha Terry
Wat schrijf jij prachtig zeg, het is geweldig mooi om te lezen.
Bedankt daarvoor, het is best een klus voor je.
En je hebt al heel wat taken, zo te zien.
Al dat jonge spul wat je verzorgt, wel genieten zeker?
Hoop dat het goed met je gaat.
Wil je eens een foto sturen waar je zelf ook op staat (met een dier(tje)) en van je woonplek, lijkt me leuk.
Liefs.

Ralph

Mooi verhaal weer, ook leuk dat je op alle vragen antwoord geeft :)

Echt mooi dat je die Walk for Life voor je moeder gelopen hebt, geweldig. Lukte het wel een beetje? In een van je eerste blogs vertelde je dat je wat last van je conditie had, maar twijfel er niet aan dat die al flink verbeterd is en dat jijzelf wel aan het klimaat gewent bent geraakt.

Ben erg benieuwd naar de foto's (als je terug bent) van alles daar. Je hebt toch ook wel foto's van je uiltjes he? :p

Travel Active

Hoi Terry,

Wat ontzettend leuk om jou verhalen te lezen, fijn dat het goed met je gaat en geniet!!

Heel veel plezier nog en groetjes van het vrijwilligerswerk team :-)

Bram

Indrukwekkend allemaal wat je zo leuk beschrijft. We komen gauw een keer op de koffie (als dat zou kunnen.. :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active